Säte, röst och halt träning!

Blev inte så att jag red Dino igår, så jag tog den turen idag. Jag tänkte att jag skulle träna lite nu när man skaffat sadel och även se hur hon reagerade på Sadeln när jag red ut ensam.
Madde hängde inte med så jag drog ut på egen hand... i början var hon ganska hispig så jag började göra en hel massa halter och använda sätet & rösten!
Tillslut fattade hon lite av vinken och lugnade ner sig och jag tänkte försöka träna upp hennes trav nu när hon har en sadel som funkar.
sagt och gjort så försökte jag så smått i första uppförsbacken runt gropen.
Hon försökte jobba ner lite och hittade traven lite smått och hon var helt underbart mjuk i munnen och inte alls het och ville springa iväg!
Så fort hon kastade upp huvudet och börja passa så tog jag ner henne igen till skritt eller stannade av helt och började om! Gick hyfsat och sedan när vi kom upp på plan mark så blev hon ganska hispig igen så då var det bara till att göra mera halter!
Sedan kom vi till nästa backe och jag tänkte " detta komma bli ett helvete!
Hon komma bara stå och trampa för att få komma iväg och sen blir det bara pannkaka av hela träningen! " Men icke! Lite het blev hon ju och han fick göra några halter innan backen för att säga att nu bestämmer jag. Jag tog lite kortare tyglar skrittade fram en bit för att sedan mana på henne till trav, ställde mig upp i lätt sits i uppförsbacken för att underlätta lite.
Hon lade ner Huvudet och då stämde traven! Och till min stora förbluffning så är hon mjuk i munnen! Hon gjorde nästan inte de minsta ansatser till att vilja springa fortare! Så fort hon ökade lite använde jag såklart rösten! Men det behövdes knappt!
Sen så bökade hon en hel del, men det var mest för att vi skulle hem och så vidare :P Men fortsatte göra mkt halter! Istället för att vända hem då så vände vi upp ovanför Gunnar så att hon fick ta galoppen också, Inte fullt lika mjuk men lyssnade bra och hade bra tempo! Lyssnade på när jag tog in henne.
Gick sedan den lilla biten på rakbanan och fick gör många halter, men mödan var det värt för senare så skrittade hon på på lång tygel och var så glad. När vi kom över asfaltvägen och var nästan hemma så fick hon långa tyglar och jag släppte stigbyglarna.
Och lät henne få ta lite egna initiativ!
Styrde henne bara då med sätet och rösten och längst ut på tygeln genom att bara krama den i handen!
Helt lugn och sansad Dino återvänder till Stallet och Gunnar var mäkta Överaskad när jag ställde upp henne på lång tygel och bara genom att krama den lite fick henne att backa =D
Helt Underbara Dino <3 Hon gör mig så sjukt lycklig! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0