Dino tycker inte om ärtor

Söndag 17 April

Hej Hej!

Nu har jag varit lite lat med uppdatreingen igen...
Det har hunnit hände lite roliga grejor.
Jag börjar med:
Torsdag-
Då så var jag först på Ridskolan och var med på teorin där, vi fick titta på lite Natrual Horsemanship och sedan pratisera på ridskolehästarna. Jag och Matilda fick köra på Ninor, Nordsvensk som han är så är han ganska seg & lat, så han vände gärna bort huvudet när vi skulle backa. Men man vill ju inte heller ta i västa mkt när det inte är någon häst man vet hur mkt man kan ta i...
I alla fall så körd evi på och gjorde en hel del övningar, tillslut så fick vi han till att göra det mesta. När Matilda hade gått så fick jag honom till att kliva över sj-pallen också! hehe, var så morsk då att jag tänkte att kan jag köra nh med denna häst borde jag kunna det med Nimros där hemma också.



(bild från förra vintern) Nimros
Nimors är Dinos enda avkomma, han är 4 år och ser ut som en nordsvensk... Han kan vara lite böllrig  och bångstyrd ibland... envis är han också!


Madde tycker att jag borde göra det så jag åkte hem till stallet och körde på, han har ju problem med zoonerna så jag fick ge han på moppa ibland. Men han tyckte att det var riktigft kul ändå, ganska mysigt var det att han lyssnade så bra som han gjorde, körde några lekar ut 7 gm och några vanliga nh-övningar och beslutade mig sedan för att försöka lasta honom. Gunnar var lite tveksam om jag inte skulle vänta tills det var ljust men jag insisterade, så vi lastade alltså, 1 gången så gick han gå utan några problem... följde mig som en hund. 2 gången så tvekade han lite men jag stod på mig och fick upp han igen, 3 gången så gick han på utan problem och då slutade jag där.
Tog sedan ut Dino och körde lite Nh med henne, men det blev världens shock för mig, hon reagerade ju så snabbt, ändå har vi inte kört så mycket nh, bara lite ibland.  Men det gick bra vi höll inte på så länge men kom ändå hem strax innan 22.00 Så jag hann med att Natta hästarna.

Måste ju berätta att Gunnar hade tagit fram ätror till hästarna, för han ville kolla om dom gillade det, tog fram en åt Dino hon gluffsade glatt i sig det hon fick sedan kände hon smaken och spottade ut skiten XD Smart häst!

Lördag-

Madde åkte iväg till Stockholm och Gunnar skulle iväg och starta Nimros i provlopp så då följde jag med som Förste lastare och hejarklack åt Nimros. ;)
Kom till stallet strax innan 9 så jag hann borsta upp Dino och sedan gick jag ut med Nimros i hagen och körde lite Nh, Han verkade ganska på tårna för varje gång jag körde the cirklinggame så studsade han upp och ner... aja bra med energi. Gick sedan upp på lastbilen med repgrimma på, inga problem. Sedan gick vi ner igen och bytte till lädergrimma & tog på transportskydden. Sedan ut igen och upp på lastbilen igen, NO PROBLEMS! =D

Han kom 2:an i provloppet!

Duktigt Kille, snygg också!


Nimros & Dino i bakgrunden

När vi kom hem till stallet igen så beslöt jag mig för att fara ut med Ghetto eftersom hon stått sedan i tisdags( sen sista jag red henne)
Så jag tog in henne, sadlade med min sadel & tog hackamore och tog en runda runt gropen. Hon fick trava långsamt hela gropen, förrrutom nedförsbackarna.  Hon tyckte att det var ganska drygt men det är bra för henne. Det blev som en joggingtur. När vi skrittade hem så märkte jag hur piggelin hon egentligen var, hon gick upp i trav så fort man släppte efter på tyglarna... Kul var det att få rida en normal häst ändå.


Ghetto förra vintern

Sedan så blev det kanske 45 minuter kvar över åt Dino, så jag tog repgrimma på henne och grimmskaft och körde lite NH i paddocken. Satt sedan upp och försökte styra utan händer, hon fick godis när hon gjorde halt =) Mys.
Lite roligt var det när jag vek mig i sidan och hon gjorde en jätte liten volt :P vek mig sedan åt andra hållet och då så bytte hon volt. Tycker att Dino var lite finurlig då, när jag släppte allt och lät henne sköta jobbet... Då gjorde hon en 8:a inne i paddocken, hon gick runt på den och fipplade på medans jag bara åkte med. Mys

Söndag =)


Åkte till stallet idag vid 2 tiden... när jag kom dit så hade Matilda varit ut med Ghetto på en liten tur... Så jag gick och hämtade Dino och började pyssla med henne, sedan på med Hackamore och sedan ut. Hade tänk att hon skulle få sig ett litet jobb idag ändå så jag la upp planen så att jag vill att vi skulle ta 2 varv runt gropen. Solen sken och allting var supermysigt, Dino var lugn som en filbunke till en början och hon fick skritta ett bra tag. Sedan så galopperade hon så duktigt och lugnt uppför backarna och jag kunde ha henne framme vid handen ändå tills stora backen där hon blev lite piggare och då fick jag hålla in henne, för att hon inte skulle ta så fruktansvärt långa galoppsprång att jag bara flyger. När hon galopperar lugnt så är hon så gudomligt skön att sitta på, man bara flyter med.
Uppe på blev det skritt och lite trav i slutet innan backen, då mera skritt, tills efter den stora pölen... efter det så fick jag faktiskt trav på henne! =D
Vände borta vid vägen och och red tillbaka, hon var inte lika pepp på att trava då så det blev lite halvdant. Tillbaka till backen så fick hon ta kortgalopp... för hon vägrade att trava där uppför... Sedan blev det mera trav, blev en hel del trav alltså :D Och hon var faktsikt riktigt duktig. Hade gruvat mig lite för korsningen där man går över storvägen, där brukar hon vilja gå direkt över så när jag säger nej så brukar hon kunna tvärkasta, övervägde att välja en annan väg hem men tog tjuren i hornen och satsade på problemet. Men hon gjorde några knappa försök till protest så jag vann! =) fick som jag ville, så hon fick som belöning lite senare trava lite extra innan vi gick hem.
Blev inga bilder på Dino idag så det blev en bild från tidigare i veckan :P

Skönt att kunna fara ut barbacka i detta blåstväder och Dino är helt normal och blir inte rädd för något. 100 % säker =)
Skrittade sedan hem och hon blev mer avslappnad när vi närmades oss stallet, hemma på gården så höll Gunnar på att skotta dynga så vi stilade lite med vår fina skänkelvikning =) Gunnar var impad, hehe.
Hoppade av, och hade blivit nersvettad över låren =/
37 grader + 37 grader = 74 grader varmt! Det blev alltså varmt. Sedan blev det ännu mera pyssel och mys. Sedan fick hon gå ut igen =) då var klockan 4 :P
Kom på nu att jag har ridit barbacka hela denna vecka, mys.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jo jag såg att de hade samma :) Är det något speciellt med nylontränsen? Tänkte att det av någon anledning var mer skonsamt eller så ;) Fränt var det iaf :)

Roligt att det gick bra för Nimros i provloppet förresten! :)

2011-04-18 @ 18:22:42
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: Alice

vilken fin blogg du har! allt bra med dig? :) kram.

2011-04-19 @ 15:45:56
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: SOFIAS

Ha en fin fortsättning på dagen!

2011-04-19 @ 16:19:44
URL: http://sofias.tk
Postat av: Alice

Jag mår toppen! :) tror inte vi känner varandra, kram:)

2011-04-19 @ 21:23:51
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Alice

Åh, jag vet faktiskt inte hur jag hittade till din FINA blogg! :) kikade runt lite och vips så hamnade jag här:) kram på dig.

2011-04-19 @ 21:29:49
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej är allt bra med dig ? :)

2011-04-19 @ 21:30:43
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Alice

Ja, men där ser man! :)

Okej, jag är en 16 årig tjej som verkligen är tokig i att fotografera! Visst lägger jag inte upp ALLA bilder på min blogg, och har varit lite skeptisk mot att göra det, men har börjat göra det nu:) först var jag rädd att folk skulle sno dem, men nu har jag skyddat bilderna med både skydd på bloggen och namn på bilderna. Jag skriver väl mest om min vardag och om vad jag gör, och gillar skarpt läsare. :D Det var väl lite om mig och min blogg =) kram.

2011-04-19 @ 21:40:59
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Alice

Åh jag älskar också macro och naturbilder! samlar pengar just nu först och främst till att hjälpa till mamma att betala en utlandsresa (jag vill bli reseledare och älskar att resa, vill bidra lite) och sedan samlar jag till ett macroobjektiv, ååh vill ha vill ha! Hahah:D

2011-04-19 @ 21:58:38
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Alice

Ja=) toppen är de! :) vad har du för objektiv? :)

2011-04-19 @ 22:00:19
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Alice

Nikon har jag med! Åh älska nikon kameror <3

2011-04-19 @ 22:05:48
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Härligt! Det är bra med mig oxå :)

Jag kollade på en annan blogg och såg att du hade kommenterat så gick jag in på din blogg. Du har en jättefin blogg så passade på att kommentera! Kram

2011-04-19 @ 22:30:19
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: varsågod, hehe okej :D Hur lång är hästen i din header ? KRAM :D

2011-04-20 @ 13:04:25
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hej!

Lottar ut blogg header på min blogg var gärna med och tävla om den!! :D

Kram Rebecka

2011-04-20 @ 13:16:55
URL: http://lovefashionfriends.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Den är jätte fin :D kommentera på alla bloggar jag går in på :P

Kram! :D

2011-04-20 @ 13:31:34
URL: http://lovefashionfriends.blogg.se/
Postat av: Alice

Tack så mkt:) Ja visst är den! :D:D

2011-04-20 @ 16:36:41
URL: http://alicejonsson.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Ja det är de jag menar, kan inte de där med hästar :P Nej jag bara undrade, hon är jättefin :)

Kram

2011-04-20 @ 16:37:42
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Hihi så bra! :D Kram

2011-04-20 @ 21:51:06
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh, tack! :D

2011-04-25 @ 21:14:19
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0