Jobba med högergaloppen

Fredagen den 16 December


Hej!

Blev en riktigt härlig morgontur idag då kan anlände till stallet strax efter 8, hästarna var vakna men hade inte fått frukost så jag gav Dino foderfrukosten och en liten tuss hö att knapra på medans jag fixade och donade.
Tog det 3-delade bettet idag igen och hoppades på resultat, Coola hästen var superlugn i skritten, hon är så härlig att rida på morgonen =) vi skrittade ett bra tag innan vi tog en backe i galopp, gick riktigt bra den första elen, lugn och ganska mjuk i munnen, sedan sista biten så fick hon kastbyta galopp och då fick jag lite fart ;) men springglad häst!
Skrittade sedan uppe på gropen och ner för backen och tog en till galopp, där gick de lite fortare men ändå riktigt bra tempo. sedan skritta en backe och galoppera upp igen, där tänkte jag försöka stå upp i lätt sits men då ökade hon mest bara. Så då gick det fort, sedan när det blev platt igen så tränade vi på att jogga på låg tygel, lite träning från Dinos sida och lite tålamod från min sida så kom vi riktigt långt! Med småjoggandet menar jag alltså lite småtrav, och jag försökte rida lätt lite smått. Så fort hon höjde huvudet och började stressa så gav jag mitt kommando för fel gångart och satte mig på rumpan och "prooade" Den stora backen upp så fick hon skritta och lite småjogging, och fortsatte med det uppe på gropen och skrittade sedan ner för backen och tänkte vända och då fick då fick Dino nå ryck och skulle INTE gå upp för backen! Jag höll typ på att Dö av shock! Hon har aldrig vägrat gå framåt, så hon stod där och surade en stund tills jag fick hon ett steg framåt (massa beröm!) sedan så tog hon galoppskänkeln galant och galopperade jätte fint och lydigt uppför backen, tänkte byta galopp på det vanliga stället men då när jag saktade in galoppen så lät jag henne fortsätta i den korta lugna galoppen så då tog hog hon kurvan i förvänd galopp =) Massa beröm och sedan så skrittade vi hem =) När vi hae gått öer vägen så var hon världens gulligaste och skrittade så lugnt och snällt =)
Glad blev jag såklart och när vi kom hem så fick hon massa hö och sedan gå ut =) hon var förövringt jätte nöjd över att få äta och sedan gå ut igen ;)
galoppos

högergaloppen
foto:Madde



vänstergaloppen
foto: Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0