Dressyrträning helt enkelt!

Tisdagen den 26 Juli

Hej!


Idag så tog jag tag i min sits och passade på att köra att dressyrpass med Dino. Började med att rida ut en sväng och försökte sitta så bra som möjligt och bara styra henne med benen, gick riktigt bra och hon försökte verkligen vara avslappnad.
Red sedan hem till paddocken och började med att trycka ut henne i hörnen men innerskänkeln utan att hon skulle öka, hade då lång tygel och försökte vara så lätt med skänklarna som möjligt.
Egentligen är hon så känslig för tygeln och skänklarna men det är en sån svår kombination då hon är så frukatansvär stressad och hård.



Från den 17 då isabell och jag tränade lite i paddocken, Dino i traven
Foto:Isabell


När det kändes som att hon började få kläm på det hela så utökade vi med volter vid varje hörn. Också med lång tygel. Sedan så började jag jobba fram henne i trav mellan hörnvolterna och sedan försöka sakta av med endast sitsen och det var inte alltid det lättaste ;)
Bytte varv om vart annat och höll på.
Kortade sedan tyglarna lite ( men ändå så att tyglarna glappade ) försökte sedan med endast en volt och att hon skulle trava resten av paddocken. Lite svårt tyckte hon men då ändrade jag så att vi jobbade på en 8-volt, ena delen funkade superbra men det andra gick knappt alls så då fortsatte jag på en volt och sedan ut på stora volten.
Då började jag sedan fokusera på hennes svagare travvarv...
Så jag började med att ställa henne utåt på vissa ställen för att hon inte skulle falla in i galoppen, men tillslut så kunde hon gå rakriktad där också och trava i lugn trav. Släppte henne på de ställen då hon tog det lugnt och hon jobbade på riktigt bra. Jag blev riktigt imponerad av henne idag Ovh hon verkade tycka att det var skitkul! =) Tur är det att man har en häst som älskar att jobba och vara duktig =)

Hennes svårare varv men nu har vi tränat lite mer på det =) 

Foto: Isabell
Mycket beröm fick hon och hon lyssnar som ingen annan när man håller på sådär, där det inte finns några stressmoment och vi bara kan flyta på och jobba utan störmingsmoment.
Riktigt roligt var det och hon har ju konditionen så hon blev knappt svettig eller tyckte att det var jobbigt. =)
PS. kunde även rida lätt utan att hon blev fundersam på om jag ville nåt.
Duktiga Dinomin gör allt man ber om <3 Mitt hopp på oss är större än någonsin nu, Och jag märker det å Dino att hon är taggad till tänderna på att satsa på traven =) än om det är svårt för oss så kämpar vi vidare! =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0