Little shine

Onsdagen den 12 Oktober



Hej!


Dagen blev ganska stressig fast jag hade planerat den som en lugn dag, tåget var sent tillbaka till Övik så jag fick ställ mig och laga Middag innan jag kunde dra vidare till stallet, sedan hade en stor traktor med parkerat i vägen så jag fick lov att köra runt så jag stressade på, sedan så ville jag gärna rida med Matilda men hann inte =/ Fick först lov att ta in både Nimros & Dino... Nimros var inte så sugen på att gå med Dino... Bök bök...
Men Dino var så glad att se mig, lika så var jag att se henne... Hon har redan börjat få vinterpäls så hon var som en liten boll :P
SnyggDino från hoppningen i våras

Foto: Madde =)
Gjorde iordning Dino i lite hast, av vana tog jag sidepullen, tänkte att det skulle bli asbra de... När vi red ut så träffade vi på Matilda & Ghetto som var påväg in, pratade en stund innan vi fortsatte.
Dino var ganska speedad... men jag blev ändå förvånad, när vi skulle rida över vägen, så kom det et stor traktor mittemot oss och vi blev tvungna att möta den precis efter att vi hade passerat över storvägen. Tog stigbyglarna och kortade stigbyglarna, har aldrig ridit förbi en levande traktor förut, men Dino brukar reagera på dödatraktorer.
Men hon brydde sig inte ens, gick i sin "snabba" takt och tittade inte ens på traktorn... Duktig häst =)
fortsatte och försökte jobba henne lite en stund sedan tog jag stigbyglarna och då travade hon igång men sen dampade hon loss =/
Sen var det galopp av det hela... Men hon fick fortsätta med det en stund, försökte galoppera henne lite sen också men då var hon helt tossig.. suck hon blev helt tokig om hon inte fick galoppera, jag tillät inge mer så jag verkligen inte pallade att hålla henne idag med sidepullen, hon är inte lika snäll när man har sadel...
Så Sur-Dino fick gå och trava lite, innan jag bestämde mig för att gå hem för att köra Nh istället, just där kändes det som det enda rätta.
Skrittade då hem och klädde av hon och på med svetttäcke och repgrimma, började med fotträning i boxen, mycket bra.
Sedan gick vi ut och körde lite flytta rumpa, och efter det så gick vi och kollade in massa grejer på gården tex den blåa/blöta gummipresseningen som låg på lite plank... Den var läskig! Vi tränade med den en stund tills hon hade satt foten på den, då var jag nöjd, sedan mer flytta rumpanträning... och så gav vi oss på 8-volten igen =)
Spännande, men det börjar sitta hos henne nu, hon gjorde fel 2 ggr. Stannade henne många gånger och lät henne tugga =)
En gammal redigerad bild
Sedan så ville jag verkligen prova the cirklinggame, =) så jag gjorde det, provade där att byta varv bara genom att byta ledhand och flytta handen åt motsat håll Dino gick mot, utan att sträcka repet. Fantastiskt så fattade hon direkt och gjorde rätt =)
Jag har aldrig lyckats få henne att byta varv utan mängder av hjälp, alltså bra träning med 8-volten =D
Hon blev så mycket mer lyhörd efter de första övningarna, fantastiskt att man kan få hästen att lyssna så bra på kroppsspråket =D

Vi avslutade med lite stopp på volt och att vända upp =) sedan så fick hon stå lös på gången innan jag nattade henne =)
I slutet av Oktober så ska vi klippa Dino eftersom hon blir så fruktansvärt svettig under vintern... så jag har planerat att köpa ett stalltäcke åt henne så att hon inte ska frysa =)
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=600752&deptid=112&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Funderar på det här, då jag redan har ett till rutigt vintertäcke med matchande grimma så behövs det ingen ny grimma till det här :P sen så gillar jag rutit <3
Vad tycker ni om att klippa hästar? Och har ni några tips på bra stalltäcken?

Kommentarer
Postat av: matilda

sv: vi har ju en massa bra hjälp, glöm inte det! ;)

jo jag känner det själv också, trivs bättre i Ghettos än i din med :)

ja, det går ju rakt bra nu! Förutom det vi pratade om för nån dag sen men det ordnar sig förhoppningsvis av sig självt snart :)

2011-10-14 @ 20:37:37
URL: http://konjis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0