Galopp a la eftergift

Fredagen den 27 April




Hej!
Idag så tog jag mig för att fara och rida Dino, jag brukar jua lltid rida på helgen men nu så ska jag ju åka bort imorgon och jag vet inte när jag kommer hem på söndagen, om jag kommer hem i god tid så blir det förmodligen en skrittur med Dino.
Hur som helst, så blev det ridning idag, då jag inte red någonting igår eftersom jag inte riktigt var taggad på det. Men idag så gjorde vi oss iordning med den vanliga utrustning alltså ingen sadel och tredelade bettet, jag kände även för att lätta på bettet ytterliggare (i stolparna), jag drog nämnligen åt dem efter att jag provade hacket igen men nu har hon skött sig fint under de senaste ridturerna om än lite pigg men ändå inte hård i munnen och taskig emot mig. Så jag bestämde mig för att lätta 1 hål på båda sidorna. Men när vi skulle ut så kom det en regnskur så vi stannade inne i stallet och väntade på att det skulle upphöra, jag passade även på att bråka lite med spotify som tillslut gav med sig.
Dagens ridtur blev ganska kort och hyfsat lugn ändå men eftersom hon är så pass taggad och arbetsvillig så kan jag inte bara låta henne skritta och kiropraktikern sa att vi skulle träna som vanligt så det måste vi då göra. Så vi började som vanligt med skritten och lite form där och eftergiften börjar ta form riktigt fint nu.
Jag varierar mellan skritt i form på längre tygel och skritt i form på korttygel, ni ska få några bild exempel:
Arbete på längre tygel....
arbete på kort tygel, man kan ju inte tro att det är kort tygel men hon behöver ha den längden nä hon ska jobba i form och jag har faktiskt väldigt mycket kontroll på henne med den längden. Tro det eller ej så travar vi och galopprar vi på samma längd! ;)
Foto till båda bilderna: Moah
Och Vi brukar ju värma upp med galopp så det var det vi fortsatte med. Hon tog fattningen riktigt fint och arbetade lugnt och fint under om än lite fort men så länge hon inte drog i handen på mig. Formen skötte hon automatiskt. Efter det så blev det lite trav och skritt med form osv. Men det blev ändå mest fokus på galoppen idag. Men vi kämpade med traven ett tag också och jobbade riktigt fint med formen på längre tyglar. Och det är verkligen skönt att hon har blivit så duktig på formen då vi verkligen kan använda de som ett lugnande redskap. Innan vi skulle rida hem så småtravade vi i backen och jag gav därefter galopp som hon fattade utan problem och höll formen jätte bra i bytet. =) Sedan så lättade jag i tygeln då hon inte drog i munnen, härligt! =D
Sedan red vi hemåt då det inte skulle bli så lång ridtur... men vi tog 2 galopper till som blev jätte bra! Dino tog bra fattningar och höll formen och hade superfin eftergift!!! Så glad jag blir när hon verkligen inte kämpar mot min hand och jag kan lätta i tygeln utan att hon tar för sig mer + att hon ger mig formen också, så otroligt duktig häst hon blivit. Finns verkligen ingen bättre! Och hon älskar verkligen att galoppera också så det gör allting ännu roligare!
Glad i galoppern, man kan ju inte tro att hon någonsin varit travhäst ibland....
Ps. har samma längd på tyglarna i galoppen som i föregående bild ;)
Foto:Moah


När vi skrittade hem så fick Dino välja väg idag igen så då valde hon att gå förbi hagen och skryta om att hon blev riden, så mallig häst ;) ha! Men när vi kom till stallplanen så begärde jag skänkelvikning och det gick faktiskt riktigt fint idag. Hon brukar vara duktig men idag var hon ännu dukigare! =D 
Jag släppte sedan ut henne och gav henne mat, mockade 3 boxar så att jag har gjort mina 7 denna vecka... och efter det så vägde jag up 3 kg hö åt henne innan jag åkte hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0