Man skulle haft spö...

Fredagen den 13 April



Hej!
Idag så var jag ridsugen och jag hade lovat atta Dino skulle få vila då hon ska gå lördag och söndag. Jag hade ju även sagt att jag skulle rida Ghetto i veckan innan Matilda kommer hem och helst så skulle jag prova pelhambettet också för att se Ghettos reaktion. Så det blev kvällens projekt.
Isabell ringde ett tag innan och frågade om vi skulle göra sällskap. Suveränt tänkte jag, då kan vi ha en lugn ordningssam tur tillsammans, mysigt. Men där gick jag bet. Jag och Ghetto kom i luven på varandra över en sak som jag inte tänker nämna här... men jag blev mycket besviken på henne, precis innan vi skulle rida ut.
När jag tog in Ghetto så kom Dino fram och hälsade i hagen och när jag tog ut Ghetto så såg hon lite förvirrad ut, precis när jag ställt mig utanför insläppet med Ghetto så kommer Dino i full kareta och ser så frågande ut som om hon sa " varför tar du inte in mig? jag vill ju träna! " Jag kliade henne i pannan och sa att hon skulle få vila idag och att vi skulle rida imorgon. Då blev hon helt plötsligt nöjd och luffsade sin väg igen.
Med vi red iväg tillslut och fick vänta in Isabell och Millan men när vi väl mött upp så fick Ghetto några grova dampryck och ville inte gå först och blev jätte grinig. Så Isabell och Millan gick först. Eftersom då Ghetto blev som hon blev så hade vi extra mycket avstånd till varandra eftersom vi var oroliga över att de skulle kunna göra illa varandra. Ghetto hängde efter Millan och ville mer än gärna springa ikapp och gärna om. Så när vi hade skrittat över storvägen så fick vi gå först och då började jag begära arbete av henne i form. Hon var riktigt duktig och verkade bli riktigt lugn och avslappnad med bettet och formen, hon jobbade jätte fint och blev inte alls hängig i bettet utan bar sig bra i formen, lite skillnad enligt mig eftersom hon blir ganska tung i handen när man rider på vanligt bett och arbetar henne i form.
Vi jobbade lite i trav i en backe och hon var lite knölig till en början men när hon hittade ett bra tempo och föll ner i formen så tog hon jättefina steg och bar med ryggen jätte mycket!
Det blev sedan skritt i halva storbacken och i den andra halvan så skulle vi galoppera i omgångar då eftersom vi inte kan rida jämnsides.
Millan fick gå först och när vi då skulle gå iväg så började hon bråka, studsa, backa, kasta och bara allmänt fjanta. Sånt blir jag bara less på med vi gick iväg tillslut och då HOPPADE hon iväg... och väl i galoppen så gick det riktigt bra men hon bröt av lite väl tidigt. Vi gick då ner igen för att prova samma sak igen... Men det ville inte Ghetto, Åh då brann det lite för mig. Prinsessan Grusmärr vill inte gå frammåt, "BAH". tillsut så hoppade vi iväg igen och fick en lite bättre galopp.
Vi fortsatte vägen runt gropen och jobbade lite till med traven men främst skritten. Precis innan vi skulle gå över vägen och gå hemmåt så fick hon något fel igen, backa, studsa, hoppa och Fjanta runt. Surar ihop totalt... Tror att hon behöver att man är riktigt bestämd med henne, jag skulle ha haft ett spö med mig... så att man fortare kommer iväg... Men är huvudet dumt så får kroppen lida eller hur är det?
Tillslut så hoppade hon iväg igen och vi kunde rida hemöver, men jag ville prova henne lite ensam också så efter att vi lämnad Isabell och Millan åt deras hemväg så red vi uppöver i skogen och småtravade först innan jag gav galoppskänkel. Då tog hon en jätte bra och fin galopp och höll den ett bra tag, jag berömde såklart och försökte smått länga tyglarna lite men då gick hon över i traven så vi fick fatta en ny fattning. Men den sista sluttningen så bröt hon av den sista biten på slutet, lite jobbigt när det blir brant. Vi travade uppe på bort till pumphuset och tillbaka och skrittade sedan av...  Jag har ju internet på telefonen nu så jag hade igång Endomoro under ridturen och enligt den så red vi 9.37 km under den 1 timma och 10 minuter vi var ute.
Det här med bråken verkar främst förekomma då hon blir lämnad eller "inte vill att jag ska beestämma". Det är nästan som att hon vill men tycker att det är jobbigt när ryttaren har all kontroll och det var väl lite därför pelhambettet prövas... Jag tycker att man fick slita henne så mycket i munnen när man skulle springa, vare sig det var trav eller galopp, men främst galopp. Där känns hon hårdare än vad Dino någonsin varit, jag är ganska stark i mina händer men när jag knappt orkar då är det något som inte stämmer. Jag tror också att hon skulle beteet sig likadant om jag haft ett vanligt bett idag, eller då hade hon nog stuckit med mig men nu hade jag ju ett vassare bett så jag kan också skylla på det men jag tycker ändå att hon accepterade det ändå eftersom hon var så foglig i både skritt och traven och alls kastade med huvudet eller drygades, utan jag tycker nästan att hon blev mycket MER stabilare i formen med pelhambettet. Sen så har hon ju inte lika lätt för galoppen som Dino, det får jag också ha i åtanke. Hennes galopp är inte den bästa för hon har inte fått bygga upp den tillräckligt än.






Aja vi skrittade sedan hemmåt, dock så var hon ganska upp i varv, så jag ville att hon skulle lugna ner sig men när jag försökte ta in henne så började hon jobba igen men det ville jag ju inte så jag hoppade av... som jag brukar göra med Dino, men det skulle jag inte ha gjort. Jag  vet inte om någon brukar göra så med Ghetto men jag tycket ändå att det borde snarare lugna ner henne. Iaf så tyckte Ghetto att jag såg ut som en liten skit som hon kunde meja över... Så hon var påväg över mig så jag blev ju självklart arg på henne och gick emot henne och då tyckte hon att det var ett ypperligt tillfälle att ställa sig på bakbenen... Jag blev ju inte skadad eller så utan hon blev nog mest bara sur över att jag sa att jag går först, hästen hade ju nada respekt för mig idag så det kändes ju skit. Men jag tänkte bara på Dino och att jag inte behöver lägga ner tid på någon annan än henne. Jag är väl egentligen inte så sur på Ghetto, mest bara besviken på hennes uppförande idag, främst då när jag var på marken. I ridningen tål jag bra mycket mer.
Idag var nog en dålig dag, Ghetto var brunstig också, så hon kan säkert ha gjort mycket av det också, men hon är egentligen en riktigt fin häst, med MASSOR av potensial, hon skulle passa perfekt som dressyrhäst på amatörnivå. Hon kan och vill det är bara det att man måste vara fruktansvärt bestämd med henne.
Sedan så har inte jag och Ghetto rätt kemi, jag och Dino hör ihop och vi är rätt lika men jag och Ghetto funkar inte alls...
Jag lägger upp en bild på när Matilda red dressyr med Ghetto i höstas.
Potensialhäst... säger inget mer om Ghetto nu.
Jag mockade sedan alla boxarna i stallet, denna fredag så hade jag inget bättre för mig och efter det så hämtade Gunnar och jag in resten av hästarna. Jag fodrade Dino och Ghetto, sedan så tog jag fram Dino på gången och flätade i hennes man i en timme eller så. Jag stod på pallen och hon stod med sänkt huvud och tyckte att det var mysigt, helt ok fredagkväll ändå.
SötDino som bara är perfekt, ingen är som du! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0