Grinig och kinkig

Onsdagen den 22 Februari


Hej!


Idag så blev det en tidigt stalldag, jag hade en plan på lite barbackaridning på gården trots snöfallet. Dino var tydligen inte på humör att vara till lags idag över huvudtaget, förrutom på morgonen men med ridningen, täckandet och stå på gången var allting upp och ner. Först vid barbackaridningen så drog hon väldigt mycket i munnen, ovanligt eftersom när vi är på volt brukar hon vara riktigt skärpt. Men i alla fall så bråkade vi ett tag och jag försökte jobba med formen istället för traven. Så jag tänkte avsluta med att rida ut i skogen en sväng. Det tyckte inte Dino så hon gav mig ganska mycket arbete, men på en raksträcka så fick hon galoppera en stund tills vi vände hem igen och då kom det verkliga arbetet. Jag försökte få henne till att skritta på lång tygel men hon försökte springa iväg så då stannade jag henne och backade och sa "hoow" (stanna) sen begärde jag att hon skulle stå kvar på samma fläck i 10 sekunder, lätt tänker ni men Dino ville inte sammarbeta idag så hon kunde få för sig att börja gå efter 2-5 sek...  Så jag fick jobba med det i kanske 20 minuter innan hon ens kunde stå still i 10 sekunder. Men hon ville ändå inte skritta lugnt så då gav jag henne arbete, jobba i form och då gick det bra. Mycket beröm fick hon då och blev hon lite gladare. När vi väl kom tillbaka så ville jag göra några skänkelvikningar men hon ville bara gå in i stallet. Så då fick jag kämpa för att få till några någorlunda skänkelvikningar.
Inne i stallet så ville hon inte alls stå och vänta tills jag täckat och släppt in henne i boxen. Hon skulle äta NU, höet som ligger inne i stallet försökte hon gång på gång äta, annars så brukar hon stå lydigt tills jagg släppt in henne i boxen och få massa hö där.. men inte idag utan idag så var hon så envis så. Jag var självklart också envis och sa till gång på gång. Även när hon stod i boxen så var hon dryg och satte hovarna utanför, då fick jag vara där och säga till henne flera gånger ( hon får inte stå med hovarna utanför boxen när boxdörren är öppen )
Men tillslut så stod hon kvar och då fick hon sitt hö och beröm.
Vi hade även nån till sammandabning när jag skulle täcka henne så naffsade hon efter min hand, då blev ja arg på henne och hon blev då lite ställd och funderade på om man verkligen får göra sånt...

Bild från i vinter, Dino hade en dålig dag idag, men det får alla ha då och då! =) Hon är ändå min lilla dam som jag älskar <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0