Bråkigt

Måndagen den 16 Januari



Hej!


Ikväll så tog Dino och jag en liten kvällstur uppe i skogen. Försökte göra en lite anordning med reflextäcket eftersom vi red barbacka, tog också sidepullen och 4 benreflexer. Red upp över in i skogen hon var jätte duktig och skrittade jätte snällt, sedan försökte vi småtrava lite när det blev platt och eftersom det inte var plogat längre så fick vi vända... Då blev hon jätte pigg och så drog hon iväg lite men då fick vi jobba med halter och jobba ner lite och sedan vände vi igen och gick samma väg tillbaka och då provade vi en liten galopp, några småskutt tog vi och sen sansade vi. Såg då att min lilla uppfining hade harverat! så vi fick lugnt lov att skritta hem lugnt men innan vi vände så fick vi bråka lite då hon gärna kastade runt sig men så vill jag inte att hon ska göra så då tog jag istället och gjorde om vändningen tills hon var med i "svängarna" Vi skritta sedan hem i hyfsad form. Beröm till Dino och jag försökte släppa efters så gott jag kunde.
Det mesta gick bra därefter tills vi tillslut rykte ihop igen och bråkade, hon ville bestämt välja själv vilken väg som hon skulle gå hem på så då blev jag grinig och tvingade henne att gå hit och dit tills jag fick som jag ville, det var ganska drygt eftersom vi båda har starka viljor och tillslut så vann jag, sen blev hon bitter och försökte springa iväg, dte funkade inte så bra för henne... Vi bråkade en stund till när jag tillslut fick lov att ta av reflextäcket och ha det i ena handen och ha tyglarna i den andra. Hoppade av 10 meter i från stallet och gick med henne den lilla biten.
När vi då skulle gå in i stallet så var hon inte riktigt med mig eftersom hon försökte klampa in i stallet medans jag stod halvt i ingång då gav jag henne mycket signaler och backade för att visa att det inte var acceptabelt, hon tog åt sig det väldigt mycket. Jag a tyglarna över huvudet på henne och skickade in henne på gången och gav röstkommandot att hon skulle vända. Trots att hennes boxdörr stod på vid gavel så vände hon snällt och då fick hon MASSOR av beröm! Klädde av henne grejerna och körde lite små nh-övningar. backa framifrån, backa bakifrån, sänka huvudet, kramas och vi provade även nån liten puss =)
Skickade sedan in henne i boxen an problem och städade bort grejerna. Sedan gick jag in till henne och myste en stund & sa gonatt. Gick in och fikade hos Gunnar som bjöd på födelsedagstårta.
Ni får en bild ifrån ridskolan =) Dinos bättre galopp

Foto: Matilda


Jag har bestämt mig nu att vi måste träna ännu mera så jag tänker lägga in ett tömkörningspass på Ondag och så ska hon få ett galoppjobb på fredag (om jag e ledig) eller på lördag och skrittning på söndag. Jag är påtok för dålig på att verkligen jobba upp henne, så nu MÅSTE jag ta tag i det här med tömkörningen och jobba upp bärigheten och formen samt musklerna! Taggar nu alltså, jag har blivit lite mer taggad på att ta tag i träningen ordentligt nu när jag ska ha några dagar i veckan till självstudier, perfekt tillfälle att jobba upp både Dino och mig. Jag undrar just om vi kommer att få någonstans att rida på i vinter... annars så måste jag nog rida någonstans dit vi kan. Vill verkligen satsa nu på att jobba till henne ordentligt, hon är ju nyskodd och allt! Nu kör vi!



Drömmer om att vi ska ha fler sånna här dagar tillsammans <3 Älskade lilla häst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0