Breakthrough

Tisdagen den 5 Juni



Hej!
Idag så var det en riktigt bra dag! När jag kom cyklandes till stellet så ropade Isor på mig, dock hade han en ryttare på ryggen, så jag avlöste snabbt Gunnar med att agera instruktör. Det var riktigt roligt! Och Isor travade även lite.
Matilda kom i samma veva och eftersom jag följde med Moah igår på ridskolan och såg ridskolehästarna hoppa så var jag riktigt taggad på att köra cavaletti med Dino + lite hoppning. Så Matilda hjälpte mig att dra fram 4 cavalettibommar och ett litet hinder på kanske 40-50 cm. Sedan plockade vi in tjejerna och Ghettos ben var fortfarande svullet och varmt så Matilda hade med henne ut på årkern och hon fick äta gräs medans jag och Dino tränade. Jag hade tagit 2-delade bettet, pullargrimman och ingen martingal idag, så Dino var inte jätte pepp på att jobba i form, tror hon tyckte att det var lite vasst.
GLAD TJEJ
Kolla in Smilet! Så glad jag var! =D
Foto: Matilda


Men som hon gick idag alltså! Hon var totalt klockren i traven, Lugn och arbetade med ryggen medans jag red lätt och hade superkoll på takten. Jag red henne i princip på halvlånga tyglar när vi värmde upp och hon skötte sig superbra, ökade knappt och höll sig så cool. Dino har aldrig jobbat såhär fint och lugnt, bara det att hon hade sadeln och kunde slappna av och arbeta med ryggen var helt otroligt! Hon slängde heller inte upp huvudet under passen, inget slit eller protest i från hennes sida.
lalala eftergift! =D

Foto: Matilda
Sedan så jobbade vi lite med galoppen kunde galoppera runt åkern och stå upp i lätt sits utan att hon ökade också på halvlånga tyglar!

Sedan så tränade vi lite cavaletti, över de 4 upplagda bommarna, det gick också väldigt bra så länga jag red lätt för då hade hon bra takt. Men hon samlade sig över bommarna och lyfte på fötterna! =D
Sedan så tänkte jag ge mig på hindret och tänkte att eftersom galoppen hade gått superbra och hon var så lugn så tog jag lite längre ansatts än jag borde och Dino hoppade 1 meter innan hindret och vi flög så jag tappade stigbygeln och föll av. HA eller ja jag kände att jag inte skulle kunna hålla upp mig så jag släppte eftersom jag inte hade några stigbyglar kvar... så paff så slog jag en kullerbytta på åkern och låg där lite halvvinget, Släppte tygeln då jag redan visste att Dino skulle stanna hos mig. Hon stod där och funderade på vad vi just hade gjort. Ingenting brutet och ingenting som gjorde ont förrutom att jag var lite halv chockade. Inga tårar, bara skratt. Jag sa till Dino att hon var duktig som stannade och hoppade sedan upp igen och tog denna gång en volt innan hindret och då gick det jättebra, vi hoppade kanske 6-7 gånger och avslutade bra, sedan så travade vi av lite och skrittade sedan av för hand. Sedan gick vi in och Dino fick sig en skön dusch.
hoppa
Foto: Matilda
Jag är SÅ nöjd med henne idag, det var verkligen en helt otrolig känsla att kunna rida lätt och att hon var helt fantastisk i traven och galoppen. så lugn och harmonisk, och ryggen arbetade bra. Verkligen ett lyft i träningen! Nu om något så skulle vi fått ha en ordentlig sadel att rida i så att vi kan hoppa ordentligt ;) Nu så ska hon få vila tills på lördag och så ser vi vad hittar på då, Matilda ska iaf rida cavaletti  så vi ser väl om vi chillar eller kanske hoppar lite då också. Fodret verkar funka bra då det ska innehålla havre men hon var ju inte het alls idag! =D Mitt största problem har varit att jag har hållit alldeles för mycket i munnen på henne när hon ska arbeta och därför har eftergiften varit så svår eftersom jag måstat bromsa henne i varje steg men idag så kunde jag rida lätt utan att ta stöd i munnen på henne och hon var riktigt nöjd med det! =)
Ni får se mer blider imorgon! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0