Stormvind

Tisdagen den 13 Mars



Hej!
Idag så var jag i stallet runt halv 10 så jag gjorde iordning frukost åt alla hästarna jag hade inte så mycket att göra medans de åt så jag gjorde lite nytta och tvättade ur Ghettos vattenkopp som hade börjat lukta lite illa sedan så passade jag på att rengöra Dinos också. Damerna brukar oftast snylta ur grannarnas vattenkoppar och om de då inte dricker ur sina egna så blir de rätt så äckliga med tiden.
Sedan så gick jag upp och hämtade ett par andra tyglar åt hackamoret eftersom de är så stora så har vi gjort en knut längst ut och när man arbetar så är det lite drygt när den far och lägger sig typ mellan benet och Dinos sida. Ja i alla fall så bytte jag och gjorde sedan iordning Dino och så gav vi oss av ut i stormen, det blåste jätte mycket men vi höll oss kvar på backen. Iblnd brukar ju vissa hästar bli rädda när saker och ting flyger och fladdrar men Dino var supercool. Vi skrittade till en början på lång tygel och sedan försökte vi jobba med lite form men det är lite svårt med hackamore eftersom hon gärna blir lat när jag begär formen på hackamore. Sedan så hade vi x antal bråk idag också då hon helt utan förvarning kan börja kasta med huvudet. Men det tror jag att vi får träna på, för ibland håller jag inte ens i henne och vipps så kastar hon upp. Som sagt vi får jobba på det.
Bild från förra året i April från gropens topp, här rev vi också på hackamore.
Vi red ungefär 2,5 varv runt gropen då jag vände och gick vissa sträckor flera gånger. Jag fokuserade även idag på traven och vissa stunder så var hon superduktig och ville bara fortsätta. Sånt är jätte kul och de andra gångerna så peppar hon sig själv och slänger över sig i kortgalopp. Vi jobbar även vidare på det. Men hon var riktigt duktig med traven idag ändå, så fort hon faller in i traven så försökte jag mjukna så mycket jag kan men länga tyglarna funkar än så länge inte så bra.
En annan händelse som gjorde mig extra stolt var att när vi skulle sakta av precis innan en utförsbacke så proade jag och tog in och då saktade hon av till mycket lugn trav och sedan skritt och så gjorde hon en jätte fin halt. Hur kul som helst! =D
Hade faktsikt några bilder när vi står still när vi gick runt gropen med Isabell & Millan
Foto: Isabell

Efter det så började vi gå hemmåt och där tog vi 2 galopper i 2 backar, den första var helt otrolig! Dino tog kort galopp och höll samma tempo utan att jag behövde "hålla" henne. Det är det som jag har planerat att arbeta fram med hjälp av hackamoret, att lära henne eftergiften genom att mjuka. I bett så brukar hon bli jätte stark i munnen och bara dra frammåt för att få springa fortare, det blir väldigt tröttsamt i längden. Så nu hoppas jag att det här funkar!
Efter den andra galoppen så bromasde jag henne och lät henne göra en övergång från galopp till trav och det gick jättebra! Och sedan höll hon galoppen en längre bit med några få insalg av galopp på frambenen men ändå, sedan saktade vi av och gick över storvägen för att sedan lunka hemmåt.
hon var lite svettig på ryggen idag också så då fick hon stå inne medans jag mockade 2 boxar sedan så fick hon gå ut i stormen igen.
Avslutar med en till krambild <3

Kommentarer
Postat av: Sara Lundgren

SV: Klart! Tackar för bilderna som du fota i födelsedagspresent åt mig ;) Fyllde ju år när du fotade dom :D

2012-03-13 @ 18:05:19
URL: http://sarakunggren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0