Lika vig som du!

Söndagen den 6 Maj






Hej!
Dino fick vila fredag och lördag så idag blev det en ridtur. Det blev en morgontur så det kändes riktigt härligt. Jag red som vanligt med det 3-delade bettet och barbacka =)
När vi red ut så var Dino så lugn att hon knappt rörde sig framåt. Med små korta steg så tog vi oss framåt, riktigt mysigt. Vi skrittade lugnt på lång tygel rätt så länge. Men idag så skyggade Dino för första gången, jag blev lite paff då jag höll på att glida av men jag höll mig kvar och sen var allting lugn... förvirrad blir man ibland.
Sedan så galopperade vi lite och Dino blev jätte glad över att få springa igen, med all energi som hon hade till övers idag så ville inte inte rikigt med eftergiften. Inte bra att hon får vila 2 dagar i rad utan att ha fått ett träningspass dagen innan.
Så vi jobbade med alla gångarter idag, med fokus på skritten och traven. Vi försökte sänka hastigheten i traven, samla och samla... Det var faktiskt 2 gånger som Dino verkligen jobbade ihop traven, jätte roligt och Dino fick massor av beröm. Hon var så duktig vid den sista traven, så jag samlade henne och hon fortsatte att trava. Kunde till och med ge mer eftergift i tygeln. =) Sedan så skrittade vi lugn hemmåt, och Dino var riktigt nöjd, och vi skrittade i skogen och chillade. Dino har blivit såååå duktig nu på slutet, skritta med sänkt huvud, ta sig tid att stanna och lukta på saker, stanna vi vägen och eftergiften och inte hetsa iväg i korsningar. Helt fantastiskt vad mycket flyt vi har nu!
När vi kom tillbaka till stallet så gjorde vi en hel del skänkelvikningar, det gick rikigt bra och Dino blev till och med lite mjuk i munnen så jag kunde ge lite eftergift. Efter en stund så avslutade vi och jag tog och försökte kasta mig upp någon gång... fick upp benet en gång men det var inte så mycket mer än så. Dino stod lugnt och funderade på vadd jag försökte med... snäll häst som bara väntar även fast man försöker slänga sig upp på na.
Sedan så blev det massage och steaching! Jag har inte streachat på ett tag så jag förväntade mig att hon skulle vara stelast.se... men jag blev glatt överraskad när jag började med "problembenet" och man ska ju strecha med tån uppåt annars tar det inget... dra fram bakfoten enda fram till frambetet och sedan så ska man höja så mycket som går med tån uppåt. Till min stora förvåning så kan jag strecha enda fram till frambenet och därefter så kan jag höja nästan enda upp till knäet... Tror att hon självstrecha när hon springer...
Det kan man ju se på bilden ;)
Foto: Moah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0