Barbacka igen

Lördagen den 29 Oktober


Hej!


Hade tänkt att rida igår men det regnade så mycket att jag ångrade men tog ändå att jobbade med lite NH, först lite med fokusen och sedan jobbade vi på med att leda henne med kroppen runt på en 8-volt, fick beröm av Gunnar och Madde så det var kul =) Tränade även lite miljöträning med henne med Maddes barnvagn så att det inte skulle vara så läskigt att  sedan så hade hon stått ute i kallregnet utan täcke så jag tog och duschade henne med varmvatten och drog på henne fleece och fillt så att hon skulle torka ut ordentligt. Jag fläta henne lite också =) så att hon blev så söt så <3
Bilder ifrån igår =)
Min fina tjej <3
Idag så hade jag bestämt ridtur med i Isabell så ja åkte till stallet runt 2 och träffade Matilda =) kul eftersom det var så länge sedan! =) Hon åkte strax efter jag kom så jag tog och mockade 2 boxar innan jag tog in Damen och Nimros, Sedan myste vi en stund i boxen, innan vi red ut. Tog 3-delade bettet och red barbacka. Isabell och jag hade missuppfattat varandra, tydligen så ville hon träna men det funkar ju att träna för oss barbacka också. Hon var lite skeptisk och trodde att jag skulle ramla av men jag var bombsäker på att vi skulle klara oss bra.
Vi började med att trava och d tog hon faktiskt en hel del trav i lugnt tempo, andra backen så galopperade vi jämsides, Dino skötte sig superbra =) Känns bra att vi har tränat så mycket barbacka ändå, har verkligen byggt upp bättre balans och mer tillit till Dino =)
Vi galopperade en till backa och det gick också bra sedan så voltade vi på ett ställe, Dino var duktig på att trava runt på en mindre volt och sedan travade vi, ibland lite svårt men sista svängen så svävade vi verkligen, hon mjuk och gick ihop sig och vägde verkligen stegen. Jätte bra men sen började hon fippla med bettet och då blev det bara pannkaka av alltihopa.
Sedan skrittade vi hem för att Isabell skulle ta en titt på lilla Damen då jag ville visa hur hon gick på hackamore och ville ha en andra uppfattning. Hon blev lite stressad ett tag med sedan visade vi hur duktig man kan vara med rätt teknik.
Det jag har funderat på ett tag nu är att försöka rida lite mer på hackamore för att försöka jobba upp känsligheten hos henne utan att ta henne i munnen, det jag vill är att inte kräva mer än hon klarar och det blir så jobbigt för henne å man ska hålla henne medans hon inte ska spänna halsen och bli struts och samtidigt samla henne och försöka trava.  Svårt sen så har jag lit problem med att inte låsa mig i handen när det hela tiden blir så mycket jobb med händerna. Isabell tyckte att hon såg mycket mer avslappnad ut och att hon hittade en bra och bekväm form. Vilket gjorde att hon orkade att hålla ihop sig, men det svåra blir när hon inte riktigt lyssnar även då för man KAN inte ta i för mycket! Och jag MÅSTE vara mjuk i handen vilkte är jätte bra träning för mig.
Hackamor medför både fördelar och nackdelar så vi ska börja med att jobba i hackamore i skritt... och få upp en bra grundform. Och sen så ska vi utgå ifrån det och jobba upp oss därifrån =)
Så nu hoppas vi på det bästa! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0