Straff?

Lördagen den 14 April


Hej!
Blev en morgontur idag och jag skulle dra till med mitt hemliga kort på Dino idag, alltså rida på hackamore. Gjorde iordning henne och var riktigt peppad på att trava.
Men när vi väl skulle börja jobba så var hon inte alls villig att ens arbeta i form, Stretade hela tiden emot min hand, jätte jobbigt. Men jag tänkte att det blir bättre när vi börjar arbeta med traven och galoppen...
Men icke, full kareta och Dino svarade inte ens för hackamoret. Det gjorde mig riktigt förvånad... " jag får inte stopp på henne"
Fick riktigt slita i henne för att rubba henne ur styrkan. Jag försökte någon vända till med att få ner henne på jorden och att hon skulle lyssna på mig men icke. Hon ville heller inte trava så mycket utan försökte hela tiden slänga över sig i galopp. Tillslut så hoppade jag av upp på gropen och tog bort luddet så att det bara var kindkedjetunneln kvar. Jag tänkte att det kanske skulle döva henne mindre om luddet var borta.
Kastade sedan upp mig från en rot. När jag först ledde Dino mot det så var hon påväg upp på den själv, knasiga lilla häst.
Jag försökte med lite arbeta efter det men hon var fortfarande döv och jag fick knappt någon kontakt med henne, hon levde sitt eget lilla liv och jag kunde inte göra så mycket åt det.
Så vi red hela gropen tillbaka och försökte lite till utan framgångar.
Antingen så är det att hon straffar mig för att jag inte tog in henne igår och tog Ghetto istället. Jag har hört att hästar nämnligen kan bli avundsjuka...
Eller så är det så att det var vassheten från kejdan som bormsade henne förrut när vi red på hackamoret.
Vi red efter massa bråk hemmåt för jag ville inte att hon skulle få för sig någonting om att hon kan göra som hon vill. Så jag tränsade henne med det vanliga bettet och nosremmen och allt, red sedan ut en sväng då, red först upp i skogen för att prova galoppen. Lite vildsint var hon allt. så vi skrittade där uppe en stund inna hon hade lugnat ner sig igen. Då beslutade jag mig för att rida en kort sväng runt gropen, bara en liten sväng så att vi var på lugnt vatten igen. Sagt och gjort, Dino blev lite kinkig men jag satsade på formarbete och hon slappnade av mer och mer. (GCG-backen) Tilslut så tog vi en galopp och då var hon med mig så då vände vi och gick samma väg tillbaka Tog 2 galopper till och det kändes som att vi var tillbaka på en säker ruta igen och vi tog lite trav innan vi gick över vägen och skrittade sedan hem i lugn och ro.
Bild som Moah har fotat =)
Imorgon så ska vi rida bort på Mias ridplan och bli fotade av Moah, det ska bli jätteroligt! =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0