Dressyrlektion

Fredagen den 17 Augusti
 
 
Hej!
 

Idag så skulle Isabell och jag rida för Camilla på ridskolan. Min tanke var att fara runt 1 så att man var där strax innan  så att vi skulle hinna värma ordentligt innan lekionen började. Men jag och Dino blev försenade pga transporten. Men vi var i alla fall där halv men då var jag ganska upp i varv eftersom vi var toksena men vi skynade oss så att vi var ute prick och hann värma lite med det var ändå för lite för Dinos del då vi började med att volta och göra flera grejer samtidigt som att ställa och göra halter och sedan trava så blev det väldigt mycket för lilla hästen som då blev stressad att hon inte hann med... 
 
Bästa Matilda var med och supportade och fotade! Så roligt att se bilder ifrån själva passet. :-)
Som ni kanske ser så hade jag ett nytt brunt dressyrschabrak som jag köpte i våras då det var rea på Horze, Tycker att det var ganska snyggt. Funkade ju även bra till min allroundsadel! :-)
 
 
 
Camilla satt till och med upp på henne och stämde av böjningarna.
 
 
Men Camilla fick inte heller till traven då, några travsteg fick hon men mer än så. Det roliga är ju att innan Camilla kom och jag värmde upp på fyrkantsspåret så travade vi utan problem...  Enmans häst <3 formad av mig! :-)
Camilla böjde igenom henne ordentligt, men hon tyckte att Dino var lättare och böjligare i högervarvet medans jag har problem med det varvet och tycker att vänstervarvet är mjukast och lättare för böjning. Men Camilla sa att det berodde på att hon har mycket lättare för det varvet. Intressant. Camilla tyckte även att min sadel var skön. :-D
 
 
Aja men jag bytte från tränset till hacket och då blev det bättre.
 
Ha skänkelvikar med bakdelen ut ifrån volten! Mitt bättre varv.
 
Jag ville jobba med övergångar och Isabell ville jobba med galoppombyten så det gjorde vi fast mest övergångar och oj vad bra träning vi fick! 
 
Som sagt så blev Dino väldigt förvirrad av att vi gjord eså mycket på samma gång. Men sedan gick vi över till att jobba på en volt som vi gjorde en mindre volt i skritt där vi skulle böja igenom och sedan så skuller vi fatta galopp när vi kom ut på den stora volten, Dino och jag tog lite längre tid då det tog ett tag för oss att komma igenom med ställningen och böjningen i höger varv.
Och tillslut med lite fusk (lägga innerhandenmot manken och lätta sjukt mycket på ytterhanden) så fick vi igenom högergaloppen, vi har ju haft väldiga problem med den fattningen då vi har haft svårt att ställa. Som jag skrev i tidigare inlägg så fattar hon hellre förvänd galopp än den jag vill att hon ska ta och även idag fick vi lite förvänt men när vi fick igenom högergaloppen så blev hon inte jättespringig utan skötte sig riktigt fint.
 
som ni ser så ställer hon gärna sig uttåt från högervarvet
 
stooora språng
 
Trava <3
 
Och sedan travade vi på volt över en bomm och sedan vidare i galopp. Dino var så sjukt fin då, lydig och trevlig och samlade galoppen utan att bli fyrtaktig!
 
Sedan ville Isabell jobba med galoppombyten så vi gjorde det på en åtta med en bom i mitten som vi bytte galopp över. Den första gången gick perfekt men efter det så blev jag mindre allert och hon travade efter och bytte senare så det gick ju ganska dåligt men eftersom det inte var vårt huvud mål så var jag ändå nöjd, vi har ju gjort galoppombyten förrut men aldrig riktigt fokuserat på det. Det känns som om i har vikitgare saker att träna på. 
 
 
 
Efter det så travade vi av på volt, då gick det ganska bra, hon lyssnade bra och vi kunde trava ganska lugnt.
 
 
 
 
 
 
 
Det Camilla sa att vi måste träna mer på är att böja igenom ordentligt och att hon ska lyssna på mig utan att slänga iväg någon kroppsdel samt att jobba med takten och att hålla om henne med skänkeln. :-)
 
Trots att allting gick pannkaka med det mesta så är jag väldigt nöjd med Dino idag, hon är så arbetsvillig och försöker göra allting rätt men det är inte lätt när det går för fort och vi är stressade. Jag måste även tänka mer på att lätta på ytterhanden i tex högerfattningen och i formningen.
 
Dino är världens bästa häst <3 
 
 <3 
Bästa hästen <3
 Och  ett stort Tack till Matilda som kom och fotade oss! :-D
 

Kommentarer
Postat av: matilda

(lite sen men) var så god :D ni var så duktiga!

2012-08-25 @ 17:02:40
URL: http://seawolfer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0