Valla ranch

Onsdagen den 15 Augusti
 
Hej!
 
Idag så har jag varit till Nilla i Solefteå på hennes Ranch där. Jag var där vid 10 tiden och då fikade vi lite innan vi gick ut i stallet och gjorde i ordning hästarna. Jag fick ta Nillas arabkorsning Mitzi, jag har ridit henne en gång förrut dock i westernsadel så det gick inge vidare. 
 
Mitzi är ju bara 1,46 m i mkh så hon är ju en liten ponny och så liten jämfört med Dino! Ha lill plutt!
 
Men idag så red vi i vanliga engelska sadlar, skönt! Vi tog en lång tur ute i skogen och den sadeln jag red i var så skön! Mitzi har så fint och kort steg, kändes skönt men konstigt att sitta på en westernhäst, eftersom man inte behöver hålla i tyglarna ens. Sadeln jag red i var väldigt skön och mjuk. 
Mitzi provade att testa mig 2 ggr i trav genom att pannita men jag blev knappt överraskad alls. 
 
 
Sen blev jag mer bestämd och bossade med henne och då blev det mycket bättre, vi red väldigt långt bort och vände sedan igen. Vi travade på långa tyglar på skogsvägarna och det var väldigt mysigt!
På vägen tillbaka fick jag prova någon galopp på Mitzi och oj vad jag fick jobba med skänkeln för att få igång galoppen! Det är ju inte som med Dino då jag bara behöver flytta skänkeln lite frammåt så fattar hon galopp. 
 
Mitzi jobbade dock mycket med bakbenen och även i galopp kunde hon gå på långa tyglar! Rikigt roligt :-)
När vi började komma tillbaka så gav Nilla mig lite tips om hennes form och då fick jag henne i väldigt fin form så det var roligt! 
 
Väl tillbaka i stallet så dushade vi hästarna och shamponerade grundligt innan de fick gå in i stallet igen.
 
Jag blev så faccinerad över Nillas framgångar med Afro (hennes varmblod som hon har haft i snart ett år och ridit in helt själv)
Under ridturen så var hon inte alls hård eller ryckig i munnen utan hon gick på långa tyglar i både skritt och trav! Så jag funderade lite med Nilla om detta och då berättade hon att hon alltid har ridit in/om sina varmblod på smalare bett och där igenom fått dem mer för eftergiften så jag fick låna ett bridongbett av henne som jag ska prova på Dino imorgon och se. Jag blev väldigt inspirerad av hennes framgång med Afro då hon har berättat för mig om hur hon till en början var tokig och bara bockade och kickade. 
Men nu var helt cool ute i skogen, ingen stress ingen pigghet över huvudtaget!
 
En bild på Mitzi som jag fotade idag
 
Mitzi är även till salu så jag lägger även in hennes annons här.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0