Känslomässig inverkan

Måndagen den 9 Juli
 
 
Hej!
Eftersom det tydligen ska regna imorgon och resten av veckan så tog jag mig friheten att fara ut med Dino, hon var glad och kom till mig i hagen. Hon har ju fått stå hela helgen efter vårt jobbiga pass i fredags. 
Vi gick glatt in och började fixa iordning, tog min bomlösa idag då jag känner att vi måste träna på lättridningen. Men när jag skulle ut så fick jag en del påpekningar från G om att jag borde betsla upp Dino till Cressendobett vilket känns som dårskap enligt min mening, Dino fungerar bra på både 2 & 3-delat numera och vi har jobbat länge för att kunna betsla ner till detta. Visst så kan Dino bli hård i munnen och dra men många gånger beror det på att jag blir för hård i handen. Men sen så tar det tid att träna bort hennes travmun som är tränad till att gå emot bettet.
 
Så jag blev ganska upprörd över förslaget och red därför iväg... Dino kände självklart av min irritation och kutade på i full kareta och det tog bra lång tid innan jag lugnat ner mig så pass att hon kunde börja slappna av. Vi arbetade först lite med formen och travade lite här och var och hon var klockren ifrån första traven. Vi tog en galopp också men efter den så blev hon lite velig om vad vi skulle göra så då fick vi stanna av och börja om med ifrån skritt. Men efter bara en liten bit så hade hon lugnat ner sig och vi fortsatte då att arbeta med traven och i backen så fick hon galoppera. Jag tänkte mycket på handen idag och att inte låsa mig för mycket. Vi fortsatte med traven och nästan hela varvet runt gropen för att där vända och gå samma väg tillbaka, med någon galopp och sedan mera trav. Iprincip under hela tiden vi travade och jag red lätt så höjde hon ryggen och sänkte huvudet, superkul med att ryggen arbetar!
Men det absolut bästa är ju där man ska gå över vägen och där travar vi jämse med vägen och där går hon superlugnt och fint och lyssnar toppen. Även när man kommit över vägen och ska skritta hem, då väljer hon den väg hon helst vill gå, hon tar inte den kortaste vägen hem utan hon går en lång omväg bara för att den vägen är inne i skogen och mycket mysigare, jag hoppade även av innan vi kommit tillbaka till stallet och gick med henne lös enda hem. Min fina häst som är så duktig så  <3
 
Ni får en av mina favoritbilder från nu i Juni! 
Foto: Matilda
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0