Ghetto- den "bäga"

Torsdagen den 29 Mars




Hej!




Idag så var jag ridsugen och Madde och Gunnar skulle ut med grabbarna och träna så då frågade jag om jag kunde få hänga med. De gick bra så jag lånade Ghetto eftersom Dino har gått tre dagar i rad så tänkte jag att hon kunde få lite vila. Vi jobbar mer till helgen.
Så jag lånade Ghetto och hängde med ut. Jag tog min sadel då Madde hade den andra bomlösa. Fixade upp henne och jag var ganska bossig emot henne så hon försökte testa om hon kunde hota mig.
När i var färdiga så red Madde och jag ut oh Gunnar körde.
Jag kände på mig att Ghetto skulle vara pigg så jag planerade snabbt att jag skulle pressa henne med formarbete.
När vi skulle börja trava så viste Ghetto inte vilket ben hon skulle stå på så då blev det jobb med att försöka få fram henne i någon form av trav då hon inte hade någon koll på läget. Jag hade även bestämt mig för att jobba med Galopperna eftersom hon tydligen inte funkar så bra i dessa.
Så vi försökte jobba med traven, jag hade Madde och Nimros vid vår sida och så fick jag lov att sitta ner eftersom hon höll på att krevera så fort jag försökte rida lätt. Sedan så kom vi till den första backen och då skulle jag galoppera henne upp för backen men problemet var det att hon "shekade" ställde huvudet åt ett håll med huvudet rakt upp i vädret så att jag inte skulle kunna få stopp på henne. Men sånt går jag inte med på så jag pannitade henne och backade henne och sedan fick hon skritta en bit innan jag sedan begärde trav och form på det. Lite väl dampig blev hon sen och försökte komma undan mycket arbete. Madde och jag red ett till varv runt gropen och då fokuserade jag på att arbeta henne mera i galoppen, GCG-backen gick riktigt bra att samla upp henne, visserligen så bröt hon av precis när backen tog slut men det gjorde inte så mycket så vi fortsatte med travarbetet tills vi kom till nästa backe då tänkte jag ta en till galopp och då stack hon för mig och började studsa och då stannade jag henne igen och visade att jag inte tillät galopp på hennes villkor. Nimros fick än en gång trava om oss och då fick Ghetto vänta innan hon fick gå igen men då skulle hon försöka dryga sig och backa in i drivorna och studsa på frambenen men då var jag kvick och skänklade om henne så att hon kom framåt. Lite paff blv hon eftersom jag tog lite. Men hon staffade mig genom att hoppa frammåt och försöka galoppera och då blev jag arg på henne. Skritta skulle vi göra! Så jag fick min vilja fram och vi travade en liten bit innan jag fattade ny galopp och då gick det lite bättre men hon ville gärna gå över i slängtrav. Hon kunde tillslut trava en bit uppe på gropen och efter det så skrittade vi hemmåt.
Måste erkänna att hon är mycket hårdare än Dino i munnen, hon sliter mer och rycker i handen, då vinglar lite och kastar  men hon behöver mer hållas still i munnen på. Medans Ghetto stretar ganska så mycket, speciellt när hon inte vill jobba. Så att ni ska veta hur mycket vi hade kämpat emot varandra så var hon sjublöt av svett när vi promenerade hemåt, då började hon ge efter för formen och var villig att följa min hand och mjukna lite.
Hemma i stallet så tyckte Madde att vi skulle he på martingal och att jag skulle fara ut och provgaloppera henne för att se om det gav någon förbättring.
Så vi slängde på Dinos martingal och jag for ut igen och började trava fram henne lite innan vi tog den bättre galoppen i en lätt sluttande uppförsbacke. Hon tog den riktigt bra och jag samlade henne lite eftersom jag ville att hon skulle försöka galoppera i ett mer normalt tempo och det funkade riktigt bra, galoppen blev rundare och Ghetto belv mer följsam. Men när backen sluttade för mycket på slutet av backen så bröt hon av men jag berömde eftersom hon ändå gjort riktigt bra ifrån sig.
Vi red bortöver en bit och tog den svårare galoppen på plan mark, den galoppen blir mer explosiv och ökad då hon inte riktigt kan behärska den än. Det behöver tränas på. Vi vände sedan hemmåt och travade lite och gick en bt ner i backen för att vända och ta den svårare galoppen uppför backen och den var åter igen explosiv men hon fick ändå galoppera på lite mera eftersom hon gjorde rätt.
Sen vände återigen och vandrade mot stallet. Nere vid vägen så gjorde jag halt och ville att hon skulle stå still... lite problemaiskt... så jag försökte få henne att söka sig lite neråt men då försökte hon komma undan genom att backa och dampa på så jag drygade med henne en stund innan jag tillslut beslutade mig för att sätta lite extra press på henne så jag vände henne och gav galoppskänkel och krävde kortare galopp och lite form, jag drev henne samtidigt för att få ett undertramp och då ville hon vara tuff tillbaka så hon studsade lite rakt upp och ner samt tog några tigersprång men jag röt lite åt henne och tog ner henne på jorden igen... Och efter hon hade samlat sig så saktatade jag av och vi kunde äntligen gå hem. Det blev en hel del arbete med Ghetto, men det som känns viktigast att arbeta nu är att fokusera på galoppen och få henne att lyda ryttaren.
Jag har fått ner Dinos galopp till att jag kan samla henne och korta galoppen samt få henne att arbeta i den och hennes galopp var minst lika vildsint i början och ännu mer explosiv. Så det är ju ingenting nytt gör mig då Dino gärna dampade loss och gärna kastade under sig för att få mera tygel.
Ghetto är en tuffbrud och hon ska inte få ta kommandot över ridturen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0