Ridtokig

Lördagen den 11 Augusti
 
 
Hej!
 
Idag kände jag såhär... " Idag måste jag rida hon har ju fått vila i evigheter nu! Såhär kan vi inte ha det!"
Men jag var ju faktiskt ut och skrittade henne i onsdags men det var ju ändå bara skritt...
Meeen  idag så tog jag mig tid och när jag kom till hagen så kom hon så fort hon såg mig, ridsugen häst! :-)
Så vi sadlade upp med nysadeln och bruna tränset. Det fick bli dressyr idag, så vi skrittade runt i hagen där de andra hästarna var, till en början så hade vi båe Rambo och Nimros i hälarna men efter ett tag så gav de upp. Och vi kunde fortsätta att fokusera på träningen, Dino var lite väl irriterad på bettet idag och kastade en del med huvudet men annars var det inga problem, mitt mål med passet var att få henne mjuk och lyhörd. 
Vi jobbade med volter och halvhalter och jag måste säga att halvhalterna har blivit väldigt bra! 
 
Vi fortsatte sean vidare till traven som gick ruggit bra vissa gånger och ibland bara blev ökad och otrevlig.
Meen vi jobbade på ett tag och sedan la jag massa oväntade svängar ifrån fyrkantsspåret och bytte varv och höll på.
 
Sedan tänkte jag tjata på med galoppen och då struntade vi i vårt lilla fyrkantsspår och köttade på på hela åkern, vi började med den högra som är lekande lätt, dock så var hon ganska ofokuserad och ville inte riktigt jobba med mig. 
Sedan började vi med den svårare, jag har blivit lite skeptisk till den galopp hon tar i skogen, jag gissar att hon kan ta förvänd galopp och det är nog det hon gör hemma på åkern också. 
Den första jag fick är jag nästan 100 % säker på var förvänd galopp. Men sen så köttade vi på volt och försökte  ställa henne så mycket jag bara kunde, problemet då är att så fort vi går ut på rakt spår så ställer hon sig till vänster och därigenom fattar vänstergalopp istället för höger. Men nu måste vi jobba med det!
Och idag tog jag verkligen och kämpade på med henne tills att hon tog rätt, tror jag, ganska instabil i lutningen men ändå ok, inte pigg eller het men ändå väldigt springig i benen.
Så efter att vi brytit av så travade vi av en stund inna vi skrittade av. 
Nöjda efter ett gott pass, jag tyckte att Dino hade kämpat så bra att hon rakt fick sig lite mat, både foder och hö :-) välförtjänat.
 
Jag och Dino i galopp för 2 veckor sedan, icke fyrtaktig!
Foto: Madde
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0