Dino vet vad som krävs!

Lördagen den 31 Mars



Hej!


Idag så är jag riktigt solt över Dino och ni ska få veta varför.
Jag tog och sov igen några timmar imorse så jag var inte i stallet förens 11 och då tog jag och mockade igenom alla boxarna innan jag hämtade in Dino.
Tog tredelade bettet och snokrem på tränset idag eftersom jag ville prova hur det funkade och det blev som vanligt barbacka.
Det här tränser hade vi =) fast med 3-delat äggbett. Bild från i somras
Foto: Madde =)
Vi red ut och Dino var till en början ganska spänd och pigg men efter framskrittning och början till formarbete så började hon slappna av. Min planering idag var att jobba med galoppera ute i det fria. Och eftersom hon inte haft någon takt i traven på bettet så börjar vi oftast med att galoppera eftersom hon kan det. Vi galopperade ganska länge och hon hade för sig lite små damp här och var så det var bara till att ta in och sakta av och börja om när det blev för jobbigt.
Vi fortsatte sedan med att jobba med formen i skritten, hon ville verkligen springa då så jag hade det jag gjorde med att lugna ner henne och hitta formen så gick hon ner ovanligt bra och blev mjuk och avslappnad, då berömer jag henne och mjuknar och länger tygel lite. Hon vet vad jag begär och när hon gör det så gör hon det till 130 %
Vi vände efter en bit och fortsatte med skritten och arbetet. Vilken pärla, eftergiften börjar sitta riktigt fint numera! =D Så duktig häst <3
Vi tog sedan en galopp i en backe och i kurvan så körde vi förvänd, hon börjar vara riktigt duktig på det nu.
Vi galopperade en bit när det blev platt men eftersom den kom en 90 gadig kurva så saktade vi av och då gick hon över i trav och travade en liten bit och jag märkte att hon inte skulle fortsätta så länge till så fattade jag galopp igen.
Vi fortsatte vårt arbete med galoppen och jag blev jätteglad när eftergiften funkade så bra på henne, jag hade till och med längre tyglar och arbetade henne ändå. Jag begärde galopp med form och hon gav mig det utan problem och det gick i riktigt bra hastighet.
Vi vände efter en nedförsbacke och galopperade hela vägen upp på toppen av gropen igen. Jag provade någonting som jag ofta gjort med pigga ridskolehästar som man galopperar. Att kontrollera hastigheten med andningen, ja det låter jätteskumt jag vet men det funkar faktiskt lite :P
Ja så jag andas väldigt ljudligt och inandningen och utandningen och Dino börjar automatsikt anpassa galoppsprången till min andning, det var jätte coolt! =D Dino saktade faktiskt in och jobbade ändå.
Sedan så skulle vi rida ena halvan av gropens sträcka för att komma hem så vi vände och gick samma säg tillbaka, och då försökte vi oss på lite trav och det gick ganska bra. Det blev lite fler travsteg än sist i alla fall.
Vi skrittade sedan ett tag och tog sedan 2 galopper till i hennes "svagare" varv som hon inte är så mycket svagare i numera. =)
Och efter den sista galoppen så bad jag henne till att bryta av till trav och det gjorde hon och då gjorde hon ett tappert försök att jobba med traven än fast det var lite klurigt så fick hon till det och när jag kände att traven var ren så saktade vi av till skritt och jobbade med den en stund innan vi gick över vägen och sedan hemåt. Dino tyckte att hon hade varit duktig och att hon fått sig ett bra arbetspass så hon skrittade lugnt och fint hemåt.
Hihi ni får en bild på när jag red på Dino barbacka för första gången =p det var riktigt spännande då hon var så speedad och pigg förrut! 11/8 2009
Foto: Isabell

Kommentarer
Postat av: ida

sv:ja det ska bli spännande:) hur gick det för er då?:p

2012-04-04 @ 22:19:26
URL: http://idabn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0